Institutternes eksponeringer over for ejendomsselskaber er betydelige, og eksponeringerne er steget yderligere de seneste år. Under finanskrisen var ejendomseksponeringer et af de områder, hvor risici for nedskrivninger var størst. Samtidig var de nødlidende institutter i høj grad kendetegnet ved en forudgående høj udlånsvækst og en høj koncentration af store engagementer inden for ejendomssektoren.[1] Højere renter samt svagere udvikling i den økonomiske aktivitet påvirker ejendomsselskabernes økonomi negativt. Det øger risikoen for, at ejendomsselskaberne ikke kan betale ydelserne på deres lån med den løbende indtjening. Prisfald på erhvervsejendomsmarkedet kan desuden øge størrelsen af potentielle tab for institutterne. Der er derfor risiko for, at problemer i ejendomssektoren kan påvirke den finansielle stabilitet.
Formålet med bufferen er at øge kreditinstitutternes kapitalisering, så de er bedre i stand til at modstå nedskrivninger og tab på deres udlån til ejendomsselskaber. Det vil bidrage til at sikre den finansielle stabilitet i Danmark, bl.a. ved at kreditinstitutterne trods eventuelle tab fortsat har udlånskapacitet til at kunne låne ud til kreditværdige borgere og virksomheder. Det forventes, at tiltaget vil svare til en halv procent af kreditinstitutternes samlede risikovægtede eksponeringer.
For at sikre ens konkurrencevilkår for danske og udenlandske institutter med eksponeringer i Danmark anbefaler Rådet, at ministeren anmoder myndigheder i andre relevante lande om at anerkende den systemiske buffersats på 7 pct. for eksponeringer mod ejendomsselskaber i Danmark. Det vil samtidig bidrage til institutternes robusthed.
Erhvervsministeren er forpligtet til, inden for en periode på tre måneder, at gennemføre henstillingen eller at afgive en redegørelse, hvori det forklares og begrundes, hvorfor henstillingen i givet fald ikke gennemføres.
1. Begrundelse
Institutternes eksponeringer over for ejendomsselskaber er betydelige, og eksponeringerne er steget yderligere de seneste år. Samtidig viser erfaringerne fra bl.a. finanskrisen, at disse eksponeringer kan give kreditinstitutterne store tab. Der er derfor risiko for, at problemer i ejendomssektoren kan påvirke den finansielle stabilitet.
Der er væsentlige forhold, der peger på risikoopbygning i ejendomsselskaberne
Rådet vurderer, at en række systemiske risici relateret til institutternes ejendomseksponeringer bør adresseres med en sektorspecifik systemisk buffer. Rådet har i sin vurdering lagt særligt vægt på følgende forhold:
- Både store og mellemstore kreditinstitutter har betydelige og voksende eksponeringer mod ejendomsselskaber. Historisk har perioder med høj vækst i udlånet ofte været efterfulgt af stigende nedskrivninger og tab. Det afspejler, at kreditkvaliteten har en tendens til at blive forringet i perioder med høj udlånsvækst. Da lån til ejendomsselskaber udgør en væsentlig andel af eksponeringerne, kan et negativt stød i første omgang føre til betydelige tab for institutterne. Under krisen i 1990’erne og under finanskrisen var nødlidende institutter i høj grad kendetegnet ved en forudgående høj udlånsvækst og en høj koncentration af store engagementer inden for ejendomssektoren.[2]
- Højere renter samt svagere udvikling i den økonomiske aktivitet påvirker ejendomsselskabernes økonomi negativt. Renterne er steget kraftigt siden begyndelsen af 2022. Det betyder højere renteudgifter for selskaberne. Hidtidige rentestigninger er ikke nødvendigvis slået fuldt igennem i ejendomspriserne og selskabernes indtægter. Ejendomsselskabernes indtægter kan desuden komme under pres i tilfælde af svagere økonomisk aktivitet, bl.a. pga. øget tomgang. Det øger risikoen for, at ejendomsselskaberne ikke kan betale ydelserne på deres lån med den løbende indtjening. Endelig er der risiko for yderligere rentestigninger.
- Prisfald på erhvervsejendomsmarkedet kan øge størrelsen af potentielle tab for institutterne. Renteniveauet og den generelle økonomiske aktivitet har afgørende betydning for værdien af de ejendomme, der er stillet som sikkerhed for lånene. Et meget begrænset antal handler i løbet af 2023 tyder på, at købere og sælgere står langt fra hinanden, og at et eventuelt salg vil kræve en nedjustering i prisen. Der er dermed risiko for prisfald, hvilket vil øge institutternes potentielle tab. En væsentlig del af udlånet er desuden kendetegnet ved høje belåningsgrader og variabel rente. Samlet set kan det betyde markante tab for institutterne, hvis lånene misligholdes.
- Problemer i ejendomssektoren kan hurtigt sprede sig til resten af økonomien. Ejendomssektoren udgør en væsentlig del af den danske økonomi. Historisk har udviklingen i erhvervsejendomssektoren medvirket til at forstærke konjunkturudsving, fx via effekten på byggeaktiviteten. Problemer i ejendomssektoren kan dermed føre til tab på lån til andre brancher og blandt husholdninger.
- De seneste års kraftige stigninger i inflation og rente samtidig med risiko for faldende erhvervsejendomspriser er et yderst sjældent set scenarie. Der er derfor risiko for, at problemer i ejendomssektoren kan føre til tab, der er væsentligt større end forventet ud fra historiske data, og som institutterne derfor ikke har sat kapital af til.
- Institutternes nedskrivninger på erhvervsejendomseksponeringer er aktuelt lave set i et historisk perspektiv. Det afspejler en periode med ekstraordinært lave renter og dermed ekstraordinært lave finansieringsomkostninger. En lang periode med gunstige forhold og lave nedskrivningsprocenter kan føre til en undervurdering af de reelle risici relateret til segmentet og dermed for lave reservationer. Erfaringerne fra tidligere kriser viser, at negative stød til ejendomssektoren kan føre til en pludselig stigning i nedskrivninger og tab.
Der er dermed tale om væsentlige systemiske risici, der kan påvirke danske kreditinstitutter via flere kanaler, jf. figur 1.
|
Stigende renter og økonomisk afmatning øger risikoen for tab via flere kanaler |
Figur 1 |
|
![]() |
||
Samlet set er der tegn på et forhøjet niveau af systemiske risici relateret til erhvervsejendomsmarkedet, mens institutternes kapitalisering er forblevet stort set uændret. Det er derfor nødvendigt at gennemføre tiltag, der øger institutternes kapitalisering.
Buffer skal sikre tilstrækkeligt kapital til at dække potentielle tab
Aktivering af en sektorspecifik systemisk buffer har til formål at sikre mere kapital i kreditinstitutterne, så de kan bære eventuelle tab, uden at deres evne til at yde kredit til sunde virksomheder forringes. Dermed mindskes sandsynligheden for, at institutterne ser sig nødsaget til at stramme deres kreditgivning for at overholde de regulatoriske krav. En sådan stramning vil indebære omkostninger for samfundet og samfundsøkonomien, bl.a. ved at kreditværdige borgere og virksomheder ikke kan få lån.
Rådet vurderer, at aktivering af en sektorspecifik systemisk buffer på 7 pct. for eksponeringer mod ejendomsselskaber er nødvendig for at adressere den systemiske risiko, der knytter sig til erhvervsejendomsmarkedet. Ved fastsættelsen af satsen er der taget højde for den forhøjede risiko for, at flere ejendomsselskaber kommer i problemer og misligholder deres lån i et scenarie med stigende renter, et fald i ejendomsselskabernes indtægter, samt de potentielt større tab som et prisfald på markedet kan medføre. Bufferens størrelse er desuden fastsat ud fra den antagelse, at en væsentlig andel af ejendomsselskaberne anvender renteafdækning for deres variabelt forrentet lån. Der er desuden taget højde for eksisterende reservationer i institutternes nedskrivninger og kapitalmålsætning.
Rådet anbefaler, at tiltaget alene omfatter eksponeringer mod ejendomsselskaber, dvs. erhverv i branchen ”Gennemførelse af byggeprojekter” samt ”Fast ejendom”, mens eksponeringer mod ”Almene boligselskaber” og ”Andelsforeninger” i branchen ”Fast ejendom” undtages.
En sektorspecifik systemisk buffer er velegnet til at adressere systemiske risici relateret til specifikke lånesegmenter
Rådet henstiller, at risikoen adresseres med en sektorspecifik systemisk buffer, som netop har til formål at adressere systemiske risici relateret til specifikke segmenter i kreditinstitutternes udlånsportefølje, som ikke er kapitaldækket på anden vis.
En sektorspecifik systemisk buffer er et kapitalbufferkrav og udmåles på baggrund af institutternes risikovægtede eksponeringer. Det blev muligt at anvende en sektorspecifik systemisk buffer efter implementeringen af kapitalkravsdirektivet, CRDV, i 2021.[3] Ifølge kapitalkravdirektivet kan den systemiske buffer anvendes til at adressere risici, der ikke er adresseret andetsteds.
Bufferen kan både bruges til at adressere generelle systemiske risici eller systemiske risici relateret til en delmængde af institutternes eksponeringer, dvs. sektorspecifikt. En række europæiske lande har indført en sektorspecifik systemisk buffer.[4] Til forskel fra de andre kapitalbuffere gælder en sektorspecifik systemisk buffer kun udvalgte eksponeringer, fx lån til ejendomsselskaber. Dette makroprudentielle instrument har en række fordele:
- Kravet vil først og fremmest få betydning for institutter, der er eksponeret over for ejendomsselskaber. Jo større eksponeringen er, desto højere vil kapitalkravet målt i kr. være. En sektorspecifik systemisk buffer er derfor særlig velegnet til at adressere systemiske risici relateret til specifikke låneporteføljer. For et lån på eksempelvis 1 mio. kr. med en risikovægt på 20 pct., vil det betyde et krav om, at instituttet skal finansiere en større del af lånet, 14.000 kr., med egenkapital i stedet for fremmedfinansiering. Institutterne har allerede i dag i gennemsnit et samlet kapitalkrav på omkring 40.000 kr., hvoraf en del skal opfyldes med egentlig kernekapital. Aktivering af en sektorspecifik systemisk buffer vil betyde, at institutterne skal finansiere yderligere 14.000 med egenkapital.
- Kravet udmåles i procent af de risikovægtede eksponeringer, hvilket betyder, at den relative risikovægtning bevares. Altså får eksponeringer med høje risikovægte et højere krav målt i kr. end eksponeringer med lave risikovægte.
Kravet om, at kreditinstitutterne skal opretholde en sektorspecifik systemisk buffer, er ikke et såkaldt hårdt krav. Kreditinstitutter, der bryder kravet, vil derfor ikke miste deres licens til at drive bank. Kreditinstitutterne vil i stedet blive mødt med et krav om at indsende en kapitalgenopretningsplan til Finanstilsynet, ligesom der kan være begrænsninger på udbetaling af fx bonus og udbytte, hvis de ikke overholder det kombinerede kapitalbufferkrav.
Udviklingen på erhvervsejendomsmarkedet indgår i Rådets løbende overvågning af systemiske risici. Ændringer i risikobilledet vil derfor indgå i Rådets overvejelser i forhold til størrelsen af buffersatsen. En fastsat buffersats skal evalueres minimum hvert andet år.
Ekstraordinær indtjening giver institutterne gode muligheder for at øge kapitaliseringen
Institutterne har i dag en overdækning i forhold til de eksisterende kapitalkrav. Samtidig har institutterne aktuelt høj indtjening. Institutterne har derfor også mulighed for at øge kapitaliseringen for at imødekomme et højere kapitalkrav ved at tilbageholde indtjening. Derfor vurderer Rådet, at det øgede kapitalkrav ikke vil få betydning for kreditværdige virksomheders mulighed for at opnå finansiering.
Rådets henstilling er i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Christian Kettel Thomsen, formand for Det Systemiske Risikoråd
Udtalelse fra ministeriernes repræsentanter i Rådet
”Det følger af lovgivningen om Det Systemiske Risikoråd, at henstillinger rettet mod regeringen skal indeholde en udtalelse fra ministeriernes repræsentanter i Rådet. Ministeriernes repræsentanter samt Finanstilsynet har ikke stemmeret i forhold til henstillinger rettet mod regeringen.
Regeringen noterer sig, at Rådet henstiller til regeringen, at en sektorspecifik systemisk buffer på 7 pct. for eksponeringer mod ejendomsselskaber aktiveres. Regeringen agter at følge henstillingen, idet den er enig i, at der er uadresserede risici i forhold til eksponeringer mod ejendomsselskaber. ”
[1] jf. Den finansielle krise i Danmark - årsager, konsekvenser og læring (Link).
[2] Den finansielle krise i Danmark – årsager, konsekvenser og læring (Link)
[3] Se også Det Systemiske Risikoråd // Systemisk buffer (risikoraad.dk)
[4] Læs mere om systemisk buffer i andre lande: Systemic risk buffer (europa.eu)










